آموزش نویسندگی نمایش نسخه اصلی

جلسه سوم نویسندگی

اگر می توانید حرف بزنید پس حتماً می توانید بنویسید. ژول سازمن

علی سیریزی 337

           Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;} خصوصیات  چهار دسته  جلسه پیشین :
الف – توصیفی :  در این سبک توجه مخاطب به جزئیات و ریزترین­ها جلب می­گرددو نویسنده سعی می­کند که کلیه حواس پنچگانه، سهش و احساس مخاطب را درگیر اثر نماید؛ در این سبک از انگارش و تخیلی بسیاز ظریف و ژرف استفاده می­گردد
ب- روایی :  مهمترین اصول و دقت در این سبک شش پرسش است : « 1-کی ( چه زمانی) 2-کی ( چه کسی )  3-چی ( چه چیزی )  4-کجایی 5-چرایی6-چگونگی
در این سبک همانند توصیفی، مخاطب به دنیای اثر دعوت می­شود؛ امّا به جای باز کردن پنجره به روی وی، نویسنده در ورودی را به روی مخاطب گشوده  و وی را به درون اثر می­برد؛ در سبک توصیفی یک پیامد توصیف می­گردید؛ ولیکن دراین سبک چندین پیامد و رویداد در داستان خلق و ظهور می­یابد.
پ- توضیحی : نویسنده به گونه­ای باید بنویسد که مخاطب ( خواننده به تفکر و پرسشمندی در نیاید که آیا این اثر درست یا غلط ، یک نمونه از این سبک گزارش­های خبری است که خواننده این گزارش­ها نه تنها این مطالب را باور می­نمایند بلکه در جایی دیگر به این منبع لینک وپیوند می­زنند. (( نویسنده مقاله­ واکسن خوب است و یا نویسنده واکسن خوب نیست؛ هر دو در جناح و جریان فکری خود؛ با قاطعیت نوشته و اثر خود را موجه و دارای منابع موثق معرفی می­کنند.))
ت- ایجابی : هدف در این سبک، مجاب کردن مخاطب و خواننده است؛ این اثر باید آنقدر با هنری زیبا، موجبه و تاثیر گذار نوشته شود که موجب و سبب هم آرایی و هم نظر مخاطب با نویسنده گردد.